Dacia 1100 este adesea recunoscută ca fiind primul automobil românesc. Cu toate acestea, istoria ni-l prezintă pe Malaxa 1C drept adevăratul pionier în acest domeniu, un vehicul născut în anii ’40, în Reșita.
În 1900, România înregistra primul său vehicul, un model FN Herstal. Cu toate acestea, producția autohtonă de mașini a început abia după cel de-al Doilea Război Mondial.
Nicolae Malaxa, un industriaș român de renume, vedea oportunități postbelice pentru economia românească și visa la construcția unui automobil național. Astfel, în numai doi ani, ideea sa a prins contur, ducând la înființarea fabricii de automobile Malaxa din Reșița.
Colaborând cu ingineri de la ASAM și IAR Brașov, primul model, Malaxa 1C, a fost produs în Reșița, unde, anterior, se fabricau vehicule militare.
Automobilul avea un design aerodinamic, capacitate pentru șase persoane și era propulsat de un motor cu 3 cilindri în stea. Motorul, cu o greutate de doar 80 kg, putea atinge viteze de până la 120 km/h.
Deși planurile erau de a produce 800 de automobile pe an, doar 200 de exemplare au fost realizate. Schimbările politice și intervenția sovietică au închis fabrica, iar Malaxa 1C a devenit o amintire, cu singurele dovezi ale existenței sale fiind câteva fotografii.
După două decenii, Dacia 1100 a reînviat visul unui automobil românesc, devenind un hit instantaneu și oferind o alternativă accesibilă pentru familiile românești.
Producția ei a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în U.R.S.S., după ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa și a rămas impresionat de performanțele acestuia.
Deși Dacia 1100 este adesea amintită ca primul automobil românesc, este esențial să ne aducem aminte de pionierii ca Malaxa 1C, care au pus temeliile industriei auto românești.
Comments are closed.