Sub regimul dictatorului Nicolae Ceaușescu, sărbătorile de iarnă din România au fost transformate radical. Timp de câteva decenii, Moș Crăciun a fost înlocuit cu Moș Gerilă, o creație a regimului comunist menită să elimine semnificația religioasă a Crăciunului. În acest articol, vom explora cum și de ce comuniștii au făcut această schimbare și cum s-au adaptat românii în fața acestui atac asupra tradițiilor lor.
Moș Crăciun: Victimă a ideologiei comuniste
Până spre sfârșitul anilor 1940, sărbătoarea Nașterii Domnului era un eveniment central în cultura românească. Moș Crăciun, simbol al generozității și bucuriei, aducea daruri copiilor cuminți, iar Bradul de Crăciun strălucea în casele românilor.
După instalarea regimului comunist, sărbătorile creștine au fost declarate incompatibile cu ideologia ateistă a partidului. Începând cu 1948, zilele de 25 și 26 decembrie au fost transformate în zile lucrătoare, iar Moș Crăciun a fost înlocuit de Moș Gerilă, un personaj menit să reflecte valorile materialiste și seculare.
Moș Gerilă: Simbolul propagandei comuniste
Inspirat din figura sovietică „Ded Moroz”, Moș Gerilă era prezentat ca o personificare a iernii și a realizărilor muncitorești. Spre deosebire de Moș Crăciun, el nu avea legături religioase, fiind adaptat la ideologia socialistă. Moș Gerilă venea la finalul anului, în noaptea de 30 sau 31 decembrie, și aducea daruri copiilor în cadrul serbărilor oficiale organizate de partid.
Transformarea tradițiilor de Crăciun
În cadrul propagandei comuniste, sărbătorile tradiționale au fost reconfigurate:
- Bradul de Crăciun a devenit „Pom de iarnă”, iar împodobirea acestuia era permisă doar după 27 decembrie.
- Serbările Pomului de Iarnă erau organizate în fabrici și uzine, unde copiii erau chemați să recite poezii cu tematică socialistă.
- Colindele și Plugușorul au fost rescrise pentru a lăuda partidul și realizările acestuia. Versurile tradiționale au fost înlocuite cu ode dedicate lui Nicolae Ceaușescu și Congresului Partidului Comunist.
Un exemplu relevant este Plugușorul comunist, care glorifica realizările socialismului:
„C-am pornit-o de cu zori / Prin țară colindători / Cu urările străbune / De viață, de sănătate / La constructorii voinici.”
Crăciunul pe furiș
În perioada comunistă, mulți români au continuat să celebreze Crăciunul în secret. Familiile împodobeau bradul în casele lor, dar îl țineau departe de ferestre pentru a nu atrage atenția. Copiii primeau cadouri în spiritul tradiției, dar sărbătoarea trebuia să rămână discretă, departe de ochii autorităților.
Sfârșitul Moșului Gerilă
Moș Gerilă a dispărut odată cu regimul comunist. După Revoluția din 1989, Moș Crăciun a revenit rapid în conștiința colectivă, iar tradițiile creștine ale Crăciunului au fost redescoperite și celebrate liber. Astăzi, Moș Crăciun este din nou figura centrală a sărbătorilor de iarnă, iar amintirile despre Moș Gerilă sunt privite ca un simbol al opresiunii ideologice.
Transformarea sărbătorilor de iarnă sub regimul comunist a fost o încercare de a elimina tradițiile religioase și de a impune ideologia socialistă. Cu toate acestea, Crăciunul a supraviețuit în inimile românilor, demonstrând reziliența culturală și spirituală a poporului. Astăzi, Moș Crăciun este un simbol al bucuriei și al continuității tradițiilor, în contrast cu figura artificială a lui Moș Gerilă.
Comments are closed.