România, cu o istorie îndelungată de exportator major de cereale, își recâștigă statutul de ‘grânarul Europei’. Această revenire spectaculoasă pe piața agricolă este marcată de investiții semnificative, în mare parte provenite de la investitori străini. Din top 100 cele mai mari firme care cultivă grâu, porumb și floarea-soarelui în România, 40 au capital străin, majoritatea provenind din Italia, Danemarca și Liban, conform datelor oferite de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA).
Analistul Cezar Gheorghe, fondatorul AGRIColumn, subliniază importanța acestor investiții străine, argumentând că prezența capitalului străin nu dăunează sectorului agricol românesc. Dimpotrivă, acești investitori sunt plătitori de taxe, angajatori și contribuie la structura economiei agricole. Aceștia au înțeles valoarea pământului românesc, considerat extrem de fertil comparativ cu alte regiuni europene sau din Orient, inclusiv Africa.
România dispune de 12,6 milioane de hectare de teren agricol, poziționându-se pe locul șase în Uniunea Europeană. Deși are o suprafață agricolă mai mică decât Polonia, potențialul agricol al României este considerabil mai mare datorită populației mai reduse, ceea ce atrage un număr tot mai mare de investitori străini.
Un factor major în această reînviere agricolă este planul amplu de reabilitare a infrastructurii de irigații, demarat de România. Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, a anunțat că până în 2027 se va finaliza reabilitarea infrastructurii principale de irigații. Aceasta va permite obținerea unei producții de 30 de milioane de tone de porumb anual, de pe două milioane de hectare de teren. Investițiile în infrastructura de irigații includ 162 de amenajări, dintre care 31 au fost deja recepționate, acoperind o suprafață de 581.000 de hectare funcționale.
De asemenea, 42 de proiecte sunt în curs de finalizare, vizând încă 622.000 de hectare, iar alte 16 proiecte sunt în licitație publică. În total, programul de reabilitare vizează 2,2 milioane de hectare. Ministerul Agriculturii a alocat fonduri semnificative pentru aceste proiecte, inclusiv 100 de milioane de euro în credite bugetare și peste 200 de milioane de euro în credite de angajament.
În paralel, România investește masiv în Portul Constanța, care va deveni un nod de tranzit major pentru noile rute de transport european. Această inițiativă face parte dintr-o strategie mai largă de a transforma Portul Constanța în “Poarta de intrare” a Europei, facilitând astfel comerțul agricol și nu numai.
foto: Frolova_Elena/Shutterstock.
Comments are closed.