Constantin Noica a avut o viață remarcabilă și complexă, plină de realizări intelectuale și provocări personale. Născut în 1909 într-o familie de aromâni din Vitănești, Teleorman, el a urmat studii liceale la liceele „Dimitrie Cantemir” și „Spiru Haret” din București. A debutat literar în 1927 în revista liceului „Vlăstarul” și a fost profund influențat de profesorul său de matematică, poetul Ion Barbu.
După liceu, Noica s-a înscris la Facultatea de Filosofie și Litere din București, unde a fost marcat de întâlnirea cu Nae Ionescu și a fost contemporan cu figuri marcante precum Mircea Eliade și Emil Cioran. A absolvit în 1931 cu o teză despre lucrul în sine la Kant. După facultate, a servit în Batalionul de Vânători de Munte din Sinaia, s-a angajat ca bibliotecar și a fondat societatea culturală „Criterion”.
În 1934, Noica s-a căsătorit cu Wendy Muston, o englezoaică, și s-a mutat la Sinaia, unde a tradus romanele lui Edgar Wallace. În 1935 a suferit de tuberculoză și a fost operat, rămânând cu un singur rinichi. A petrecut un an la Paris cu o bursă, timp în care s-a alăturat mișcării legionare, influențat de asasinatul lui Corneliu Zelea Codreanu. A renunțat însă la această afiliere după asasinatul lui Nicolae Iorga.
Înţelepciunea nu e ceva care se învaţă, e ceva care se trezeşte.
Constantin Noica
Între 1940 și 1944, a lucrat ca referent de filosofie la Institutul Româno-German din Berlin și a participat la seminariile lui Martin Heidegger. În perioada comunistă, Noica a fost supus restricțiilor severe, inclusiv arest la domiciliu și închisoare. Eliberat în 1964, s-a stabilit la București și a lucrat ca cercetător la Centrul de Logică, organizând seminarii private de filosofie.
În 1975, s-a retras la Păltiniș, județul Sibiu, unde a creat „Școala de la Păltiniș”, un cerc filosofic influent. A murit pe 4 decembrie 1987 și a fost înmormântat la Schitul Păltiniș, după dorința sa, într-o ceremonie oficiată de Mitropolitul Antonie al Ardealului. Viața și lucrările lui Noica continuă să inspire și să provoace gândirea filosofică.
Lucrări filosofice
Opere antume
- Mathesis sau bucuriile simple (1934)
- Concepte deschise în istoria filozofiei la Descartes, Leibniz şi Kant (1936)
- De caelo (1937)
- Schiţă pentru istoria lui cum e cu putinţă ceva nou (1940)
- Două introduceri şi o trecere spre idealism. Cu traducerea primei introduceri kantiene a Criticei Judecării (1943)
- Pagini despre sufletul românesc (1944)
- Jurnal filosofic (1944)
- Fenomenologia spiritului de GWF Hegel istorisită de Constantin Noica (1962)
- Douăzeci şi şapte de trepte ale realului (1969)
- Platon: Lysis (cu un eseu despre înţelesul grec al dragostei de oameni şi lucruri) (1969)
- Rostirea filozofică românească (1970)
- Creaţie şi frumos în rostirea românească (1973)
- Eminescu sau gânduri despre omul deplin al culturii româneşti (1975)
- Despărţirea de Goethe (1975)
- Sentimentul românesc al fiinţei (1978)
- Spiritul românesc la cumpătul vremii. Şase maladii ale spiritului contemporan. (1978)
- Povestiri despre om, după o carte a lui Hegel: Fenomenologia spiritului (1980)
- Devenirea întru fiinţă, vol. I: Încercarea asupra filozofiei tradiţionale; vol. II: Tratat de ontologie (1981)
- Trei introduceri la devenirea întru fiinţă (1984)
- Scrisori despre logica lui Hermes (1986)
Opere postume
- De Dignitate Europae (1988)
- Jurnal de idei (1990)
- Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru (1990)
- Simple introduceri la bunătatea timpului nostru (1992)
- Introducere la miracolul eminescian (1992)
- Manuscrisele de la Cîmpulung (1997)
- Echilibrul spiritual. Studii şi eseuri (1929-1947) (1998)
Publicistică
- Semnele Minervei, volumul I, ediţie de Marin Bucur (1994)
- Între suflet şi spirit, volumul II, ediţie de Marin Bucur (1996)
- Moartea omului de mâine, volumul III, ediţie de Marin Bucur (2003)
- Despre lăutărism (2007)
Comments are closed.