Tristan Tzara a fost un poet, eseist și artist român. De asemenea, activ ca jurnalist, dramaturg, critic literar și de artă, compozitor și regizor de film, el a fost cunoscut cel mai bine pentru faptul că a fost unul dintre fondatorii și figurile centrale ale mișcării anti-establishment Dada. Sub influența lui Adrian Maniu, adolescentul Tzara a devenit interesat de Simbolism și a co-fondat revista Simbolul împreună cu Ion Vinea (alături de care a scris și poezie experimentală) și pictorul Marcel Janco. În timpul Primului Război Mondial, după ce a colaborat pentru scurt timp la Chemarea lui Vinea, s-a alăturat lui Janco în Elveția. Acolo, spectacolele lui Tzara de la Cabaret Voltaire și Zunfthaus zur Waag, precum și manifestele sale de poezie și artă, au devenit o caracteristică principală a dadaismului timpuriu. Opera sa a reprezentat latura nihilistă a lui Dada, spre deosebire de abordarea mai moderată favorizată de Hugo Ball.
După ce s-a mutat la Paris în 1919, Tzara, până atunci unul dintre “președinții dadei”, s-a alăturat personalului revistei Littérature, care a marcat primul pas în evoluția mișcării spre suprarealism. El a fost implicat în polemicile majore care au dus la scindarea lui Dada, apărându-și principiile împotriva lui André Breton și Francis Picabia și, în România, împotriva modernismului eclectic al lui Vinea și Janco. Această viziune personală asupra artei a definit piesele dadaiste The Gas Heart (1921) și Handkerchief of Clouds (1924). Precursor al tehnicilor automatiste, Tzara s-a aliniat în cele din urmă suprarealismului breton, iar sub influența sa a scris celebra sa poezie utopică Omul aproximativ.
În ultima parte a carierei sale, Tzara a combinat perspectiva sa umanistă și antifascistă cu o viziune comunistă, alăturându-se republicanilor în Războiul Civil Spaniol și Rezistența Franceză în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și servind un mandat în Adunarea Națională. După ce a vorbit în favoarea liberalizării în Republica Populară Ungară chiar înainte de Revoluția din 1956, s-a distanțat de Partidul Comunist Francez, din care făcea parte până atunci. În 1960, s-a numărat printre intelectualii care au protestat împotriva acțiunilor franceze în războiul algerian.
Tristan Tzara a fost un autor și interpret influent, a cărui contribuție este creditată cu crearea unei legături de la cubism și futurism la Generația Beat, situationism și diverse curente în muzica rock. Prieten și colaborator al multor figuri moderniste, el a fost iubitul dansatoarei Maja Kruscek în tinerețea sa timpurie și a fost căsătorit mai târziu cu artista și poeta suedeză Greta Knutson.
„Nu vei şti niciodată de ce exişti, însă îţi vei permite întotdeauna să fii uşor de convins să iei viaţa în serios.” Tristan Tzara
Comments are closed.