Un an de pandemie: educația în mediul rural, în pragul colapsului
La un an de la declararea oficială a pandemiei de COVID-19 și de la momentul închiderii școlilor din România, aproape un milion de copii din învățământul preuniversitar din mediul rural se confruntă cu efectele negative ale educației online. Potrivit unui raport realizat de World Vision România, situația este una critică, iar datele colectate în ultimele 12 luni reflectă o realitate dureroasă.
Accesul la educația online, un lux pentru copiii din satele românești
Conform datelor organizației, 40% dintre elevii din mediile defavorizate – majoritatea înscriși la școlile din mediul rural – nu au participat deloc la școala online. Cauzele sunt multiple și includ:
- Lipsa dispozitivelor necesare (smartphone, tabletă sau calculator);
- Absența conexiunii la internet – în 1 din 3 sate există zone fără semnal sau cu semnal foarte slab;
- Lipsa pregătirii profesorilor pentru predarea digitală;
- Lipsa unui spațiu adecvat pentru studiu acasă.
Elevii care nu au avut acces la cursuri online au pierdut, în medie, 24 de săptămâni de școală – echivalentul a jumătate de an academic.
Evaluarea Națională, un obstacol greu de trecut
Doar 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunități au reușit să participe la Evaluarea Națională. Mai mult, jumătate dintre acești elevi au obținut note sub 5 la matematică, ceea ce trage un semnal de alarmă privind nivelul de pregătire și sprijinul insuficient de care acești copii beneficiază.
Un risc real: abandonul școlar în creștere
România se situează deja pe locul trei în Europa în ceea ce privește rata abandonului școlar. În contextul actual, riscul ca această rată să crească este considerabil. Lipsa accesului la educație, performanțele slabe la examenele naționale și lipsa sprijinului din partea autorităților contribuie la o criză educațională profundă.
Soluții urgente: sprijin pentru copiii lăsați în urmă
Este esențial ca acești copii să nu fie uitați. Programele dedicate recuperării pierderilor educaționale, investițiile în infrastructură digitală și sprijinul pentru profesori trebuie să devină prioritare. Doar astfel putem preveni o generație pierdută și putem reduce inegalitățile educaționale din România rurală.
Foto: Salomon
Comentariile sunt închise.